Plezz Leave Your Link..I'll follow u back ^_^

Tuesday, May 31, 2011

CITA & CINTA

ASSALAMMUALAIKUM....HYE


Ok, sume.....topik yg diutarakan utk episod kali ni pasal CITA & CINTA....perghhh, tajuk nk glam jer :)) hmmm, korg mesti terfikir kan pe yg korg nk dlm hdup korg. CITA???? Klu dlm dictionary cita2 iaitu keiginan @ hasrat. Pe yg korg nk dlm hdup korg, nk jd org yg mcm mn, nk hidup korg cm mn kn....dl ms sek, cikgu slalu tny "AWK BILA BESAR NK JADI APA??" "APA CITA-CITA AWK?" hehehe....SY NAK JADI DOKTOR CIKGU....SAYA NAK JADI SAINTIS, SAYA NAK JADI PENDIDIK MCM CIKGU hehehe...ms 2 sume nk jd kn...!!!!biasa ler ms kecil pnuh dgn angan2 yg blh mengelirukan & xtahu nak jd yg mn 1...kihkih...!!!!aku dl angan nak jadi ahli astronomi coz aku ska dgn aerospace such as planet2, bintang, bulan...tp skrg lari dari yg sbnrnyer hahaha....alih2 tup tup jd org IT.


Hurmm...mcm lgu nie, korg prnh tgk drama "Cinta Medik"...hah ni theme song drama 2 & kaitan dgn topik kta:-


tik tok tik tok......mata x berkelip2...!!!fuyoooo comeynyer awek 2....wah hencm nyer mamat 2. CINTA???? teringat lagu "dr pndangan mata......yg mempunyai kuasa, ooooooo ak tergoda ak terkecewa" hahaha..lbih kurg mcm 2 rrr...klu ak nyanyi kn takut ribut petir & banjir kilat berlaku tba2 :))

CINTA org mlyu kata, org putih pgl LOVE hehehe.....dua2 blh guna. cinta ni mksudnyer ad prasaan syg trhadap seseorang such as syg kpd agama, ngara, seseorang, family, tp topik kita nie cinta @ love pd seseorang yg di namakan "PUJAAN HATIKU".....nk sng couple rr....!!!!I LOVE U, U LOVE ME??? bercinta blh jer tp jgn sampai mandi x basah, mkn x kenyang, xblh study coz x tgk mka u....perghhh ni dh parah tahap ICU dh.....po kono jeng...!!!!jgn ler mcm 2 yer....takut ur study terjejas.2 jer...kn xpasal2 nk kna repat 2,3x...rugi beb....Pe2 pn pandai2 ler bahagikan masa, th mn yg baik & xbaik, yg mn primary storage....


pssss.....don't forget to watch CITA & CINTA  k hehehe

Tuesday, May 24, 2011

wOmen is wOnderful

Wanita ooh Wanita.....Banggalah kerana anda dicipta menjadi seorang WANITA!!!!!
 Kelebihan sebagai seorang WANITA :-

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.
7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah,akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).
10.Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
11.Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.
12. Aisyah berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, “Suaminya. “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah, “Ibunya”.
13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.
15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.
17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akantinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.
18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.
19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.
“Jadi, janganlah sesekali kita merasa lemah. Wanitalah sebenarnya yang membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah salah satu sebab mengapa Nabi meletakkan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah”.

Sunday, May 22, 2011

Lenyap sekelip mata

 
SELAMAT... mangsa tanah runtuh Rumah Yatim batu 14 Ulu Langat, 
Mohd Khairul Annuar, 9 dihantar ke Hospital Ampang, Ampang. 

 BERKUMPUL... sebahagian penghuni asrama yang terselamat.


HULU LANGAT: Jika semalam mereka ketawa bersama, hari ini mereka bercerai nyawa. Lebih hiba, dengan tulang empat kerat dan kudrat terhad, Mohd Iman, 14, memerah keringat dengan cucuran air mata cuba menggali tanah untuk menyelamatkan kawannya yang tertimbus hidup-hidup.

“Saya sempat menjerit sekuat hati suruh kawan keluar dari dewan. Namun dengan sekelip mata mereka sudah tiada,” kata Mohd Iman, penghuni Rumah Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, di sini, semalam.
Menurutnya, ketika kejadian kira-kira jam 2.30 petang, dia berada di asrama anak yatim berkenaan sebelum dipanggil turun oleh rakannya yang lain untuk latihan nasyid.

Difahamkan, mereka mengadakan latihan kompang ketika kejadian bagi menyambut kehadiran pihak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) bagi menyampaikan sumbangan.

Bagaimanapun, ketika latihan dan persiapan, berlaku tanah runtuh menyebabkan mereka gagal menyelamatkan diri.

“Saya baru turun untuk ke khemah tetapi ternampak runtuhan pasir. Saya terkejut dan menjerit supaya mereka keluar dari dewan.

“Ada yang sempat lari, tetapi ramai yang tertimbus sekelip mata. Saya cuba menggali tanah untuk menyelamatkan kawan kerana tidak sanggup lihat mereka tertimbus hidup-hidup, tetapi hampa kerana kudrat saya terhad,” katanya sebak dengan linangan air mata.

Bagi Mohd Jihat, 14, ketika kejadian, dia berada di bawah khemah dan turus tertimbus sehingga paras pinggang.

“Saya diselamatkan orang kampung yang kebetulan datang menyelamatkan saya dengan menggali tanah. Ketika itu, saya mengelap kerusi untuk persediaan menyambut tetamu di bawah khemah,” katanya.

Mohd Jihat dari Puchong dan baru tiga bulan menghuni di sini masih kelihatan trauma dan turut bersedih dengan kejadian menimpa rakan yang lain.

Dia mendakwa begitu hiba melihat usaha menyelamat dan sempat melihat antara rakannya dihempap batu dan celahan batu dan tanah.

Difahamkan, seramai 28 anak yatim berada di dalam dewan dan khemah ketika kejadian. Anak yatim yang tinggal di rumah anak yatim berkenaan berusia tujuh hingga 17 tahun.

Seorang lagi pelajar, Wan Ahmad Huzamuddin Izrullah, 15, berkata pada awalnya dia melihat pergerakan tanah sedikit tanpa mencurigai apa-apa, namun tiba-tiba desiran pasir yang dahsyat, sekali gus diikuti dengan runtuhan tanah menuju ke arah rumah anak-anak yatim berkenaan.

“Saya sempat lari bersama seorang rakan, tetapi adik saya tertinggal di belakang. Bagaimanapun, adik saya bernasib baik kerana longgokan tanah yang dihadang pintu itu menyelamatkan dia daripada tertimbus,” katanya.

Semua mangsa yang terkorban berjaya dikeluarkan

 

KUALA LUMPUR: Mayat empat lagi kanak-kanak mangsa tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat, dekat sini, ditemui awal pagi ini.

Mayat tiga daripada mereka yang hanya dikenali sebagai Riz, Fahad dan Hazim, kesemuanya berumur 9 tahun ditemui pada pukul 4.21 pagi, manakala mayat kanak-kanak yang hanya dikenali sebagai Boboy, 11, diitemui pada pukul 5.05 pagi.

Dengan penemuan empat mayat itu, kesemua mereka yang dilapor tertimbus dalam kejadian itu telah ditemui, kata polis.

Kejadian pada pukul 2.30 petang semalam itu mengakibatkan 25 orang terdiri daripada penghuni, warden dan kakitangan rumah anak yatim itu tertimbus. 16 orang ditemui mati manakala sembilan yang lain cedera, tiga daripadanya kritikal.

Polis berkata operasi mencari dan menyelamat kini dihentikan dan akan disambung pukul 8 pagi ini.

AL-FATIHAH

 

Aku Manusia Lemah

  KASIH IBU... penghuni Penjara Wanita Kajang mendakap erat ibunya pada program bersemuka dengan ahli keluarga.


KAJANG: “Dalam penjara, saya mengenal erti kawan dan mengharungi susah senang bersama. Sebelum ini, saya tidak pernah ambil tahu pasal penjara dan tidak pernah membayangkan akan ditempatkan di sini.

“Namun, akibat kelemahan saya yang terlalu percaya pada rakan, akhirnya saya merengkuk di penjara,” kata Ima (bukan nama sebenar), 29, dari selatan tanah air yang menjalani hukuman penjara dua tahun kerana kesalahan pecah amanah.

Menurutnya, kehidupan di sebalik tembok besar tidak seburuk disangka kerana membolehkannya mengenal diri dan membentuk jati diri.

“Di sini saya peroleh kemahiran menjahit selain mendalami agama. Selepas keluar dari penjara, saya ingin memulakan hidup baru. Saya juga akan lebih berhati-hati dan tidak mudah percaya dengan rakan.

“Kesilapan saya ialah memberi pengenalan diri (ID) untuk digunakan rakan dan akhirnya disalahgunakan hingga menyebabkan saya disumbat ke dalam penjara. Daripada sembilan tuduhan, hanya tiga yang lepas.

“Saya tidak dapat membuktikan saya tidak bersalah kerana ID saya digunakan dalam kes pecah amanah itu,” katanya yang menghuni Penjara Wanita Kajang sejak 11 bulan lalu.

Ima antara 10 penghuni terpilih yang diberi peluang bertemu keluarga sempena program Hari Ibu dan Bapa Penjara Kajang bersama Maybank, di sini, semalam.

Suasana hiba menyelubungi perkarangan pejabat pentadbiran Penjara Wanita Kajang apabila 10 banduan wanita itu bertemu dan berpelukan dengan ahli keluarga.

Turut diadakan sukaneka antara penghuni dengan kakitangan Maybank.

Ros, (bukan nama sebenar), 24, dari Pantai Timur tidak dapat melupakan kejadian dia dan ahli keluarga digari polis pada malam pernikahan kerana tuduhan bersubahat dengan tunang memiliki dadah.

Disebabkan tidak mahu memanjangkan cerita dan membabitkan ahli keluarga, ibu seorang anak itu mengambil keputusan mengaku melakukan kegiatan haram tunangnya.

“Saya reda dengan takdir yang menimpa dan menganggap ia dugaan hidup. Pengajaran yang saya dapat ialah selidik terlebih dulu latar belakang bakal suami,” katanya.

Dia yang menjalani hukuman enam tahun penjara sedih kerana anak dengan bekas suami terdahulu tidak mengenalinya kerana anaknya masih bayi ketika dia ditahan.

Sementara itu, Maybank turut menyumbang dua mesin menjahit kasut, tiga unit al-Quran Digital Intelligent Readpen serta alat kelengkapan solat dan barangan keperluan bayi dan kanak-kanak.

Pengarah Penjara Wanita Kajang, Penolong Komisioner Penjara (PKP) Rohana Abdullah berkata, program tahunan kali kelima itu memberi peluang penghuni yang mempunyai prestasi baik menyertai program bersemuka dengan ahli keluarga.

p/s : this story kita blh jadikan pengajaran

Betul @ Tidak !!!!


Hahaha...aku ska tajuk nie...So, aku memilih utk berkongsi dgn rakan2 blog & di luar sana....!!!!Jommm, kita kita pe cerita yg kecoh2 nie :))

Terlalu beri kemewahan

DIBANDINGKAN kehidupan dan cabaran pelajar dulu dan sekarang, memang banyak perbezaan.

Jika dulu hanya berjalan kaki atau menaiki basikal, sekarang ada pengangkutan ke sekolah atau kereta yang menanti di depan rumah malah jika dulu hanya menjamah makanan asas sebagai alas perut, kini dilambakkan pelbagai juadah hebat. 

Mereka yang lebih bernasib baik dibekalkan dengan wang melebihi keperluan selain pelbagai gajet elektronik seperti telefon bimbit canggih dan komputer riba.

Bagaimanapun, di ­tengah segala kemudahan itu, terbit pula kesannya apabila melihat jati diri dan semangat belajar mereka tidak sekental pelajar dahulu.




Pencapaian pelajar hari ini juga tidak sehebat mana walaupun dikelilingi kemewahan yang tidak dimiliki pelajar generasi lama. Apa puncanya?


Senario itu mewujudkan jurang ketara hingga membenarkan tanggapan pelajar hari ini terlebih dimanjakan hingga menyebabkan jati diri dan prinsip hidup menjadi lembik serta rapuh.

Pengarah Pusat Inovasi Keusahawanan dan Pembangunan Pelajar, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mohammad Shatar Sabran berkata, membandingkan kedua-dua zaman pelajar perlu asas yang kukuh bagi membolehkan golongan terbabit dihakimi dengan seadilnya.

Beliau berkata, meskipun ketara kerenah pelajar hari ini manja dan mewah, bukan semua tidak mampu berdikari malah ada menunjukkan prestasi luar biasa jika keadaan memaksa.

“Mendefinisikan pelajar hari ini dengan tanggapan itu tidak salah namun perlu disokong bukti yang kukuh. Biarpun sekilas pandang mereka manja dan mewah, bukan semua begitu.

“Skop mewah itu sesuai ditujukan kepada pelajar dalam negara tapi jika di luar negara, tidak boleh kerana kebanyakannya matang dan berdikari dalam segala tindakan serta pemikiran.

“Bagaimanapun, masyarakat tidak boleh dipersalahkan jika mempunyai tanggapan begitu tetapi sebaiknya dilakukan dengan skop lebih luas,” katanya.

Memang pelajar moden diakui cukup bertuah kerana menikmati kemudahan dan kesenangan tanpa perlu berusaha keras hinggakan masyarakat melabelkan mereka dengan pelbagai ­pandangan serta isu skeptikal.

Apatah lagi, didorong sikap ibu bapa yang ‘menyogok’ anak-anak dengan pelbagai material atas alasan menutup rasa bersalah kerana pengukuhan kerjaya menjadikan keadaan semakin kronik.

Pelajar dulu perlu berusaha keras dengan kudrat sendiri bagi memenuhi keinginan, menjadikan mereka lebih berjaya meskipun dihambat kemiskinan.

Ibu bapa memberi sepenuh kepercayaan kepada institusi pendidikan menjadikan anak mereka berjaya berbanding hari ini, mereka mudah melenting jika anak ‘disentuh’.

“Siapa tidak sayang anak tapi jika keterlaluan akan menyebabkan mereka ‘rosak’. Apabila sikap ini dibentuk sejak awal, apabila memasuki institusi pengajian tinggi (IPT), keadaan sukar diubah.

“Di IPT, mereka melalui frasa pendidikan berlainan yang segalanya perlu bergantung pada diri sendiri. Malangnya, kerana sering terbiasa mewah dan manja, kebanyakan­nya gagal bertahan, banyak merungut atau menimbulkan masalah.

“Apatah lagi faktor persekitaran seperti rakan sebaya menjadi ancaman kuat, mereka mudah terpengaruh.

“Biarpun turut mempunyai kecenderungan dan kehendak serupa seperti rakan lain, mereka gagal mengawal diri kerana terlebih manja,” katanya menolak tanggapan faktor latar belakang keluarga punca kerapuhan jati diri pelajar hari ini.

“Jangan berikan alasan latar belakang keluarga sebagai penyebab, namun keperluan perlu dilihat melalui cara didikan ibu bapa.

“Kebanyakannya salah memilih dan membiarkan diri terus hanyut mengikut arus kesenangan tanpa memikirkan implikasi masa depan.

“Akhirnya, mereka sukar keluar daripada kepompong lama untuk menyesuaikan diri dengan keadaan semasa. Belajarlah untuk merasai kesukaran supaya tidak membebankan diri kelak,” katanya.

Bagaimanapun, akuinya, sikap ini berbeza dengan pelajar luar negara kerana tanpa pilihan, mereka terpaksa bergantung kepada diri sendiri.

“Pelajar manja perlu sedar, kesenangan dinikmati tidak mungkin bertahan lama, justeru segeralah berubah untuk menyelamat­kan diri pada masa depan,” katanya.




Tips memilih @ beli perfume

Oraittt..hulalalalalala...Now, i want tu share with u guys cm mn nk plih or beli perfume yg suitable and nice foo u all. Just follow this instructions, u can feel better and different after this hehehehe....!!!!

Hmm, xksah ler klu korg nk beli perfume utk korg or somebody else hehehe pn blh..

PLEASE FOLLOW THIS TIPS :-

Ketahui fungsi minyak wangi iaitu daripada jenis Eau de Parfum (minyak) atau Eau de Toilette (semburan). 
 
CUBA. Anda mestilah mencuba terlebih dahulu bauan dari perfume tersebut dalam masa sehari sebelum mengambil keputusan untuk membelinya. Kenapa? Wangian dari perfume biasanya berubah mengikut peredaran waktu. Baunya akan berbeza selepas disembur dan selepas 2-4 jam selepas itu. 

Eau de Parfum lebih bertahan lama berbanding Eau de Toilette.

Bau haruman pada botol tidak semestinya sama selepas anda memakainya. Sebaiknya, sembur haruman pada kertas atau di pergelangan tangan untuk mendapat pengesahan.


JANGAN TIRU. Membeli perfume berdasarkan perfume yang digunakan oleh kawan anda adalah tidak digalakkan. Mungkin bauannya di badan kawan anda selesa dengan anda, tetapi tidak semestinya ianya serupa apabila dipakai oleh anda sendiri. Ini kerana kimia dalam badan tubuh setiap orang berbeza, dan ianya mempengaruhi wangian yang digunakan seseorang. 

Sembur minyak wangi pada pergelangan tangan, bahagian nadi dan leher untuk memastikan haruman tahan lama dan merebak.

MATAHARI. Jauhkan perfume dari sinaran matahari dan suhu yang panas, kerana ianya mampu mengubah bau yang terdapat pada perfume tersebut. 

MINYAK. Wangian yang digunakan pada kulit berminyak akan tahan lebih lama berbanding digunakan pada kulit yang kering. Jadi orang yang berkulit kering perlu menyemburnya sebanyak 2 kali untuk ketahanan bau yang lebih lama.

Jangan malu mendapatkan bantuan jurujual untuk memperoleh lebih banyak maklumat mengenai sesuatu produk.

Thursday, May 19, 2011

Serba Boleh..!!!!!

 Fire Drill....Fire Drill....Cepat2, nanti rentung :))

  • Hari nie ada class kul10....Sampai2 jer kat car park, kaki ku baru jer nk melangkah masuk COIT yg serba gah & menjadi kebanggaan aku ibarat berada di kutub Utara hehehe... :))

    • Suddenly, dgr bunyi loceng...Aik, asal ada loceng plak ari nie. xkan waktu rest kot hehehe...mcm sek plak waaaa.....(teringat masa kita sek dl kn......)

  • Pas2 ad announcement, "KPD SUME PENGHUNI BANGUNAN COIT, ANDA DI MINTA KELUAR DARI BANGUNAN NIE DGN KADAR SEGERA & BERKUMPUL DI CENTRAL POINT".....Hah, br aku th ari nie ad FIRE DRIL....dgn loceng yg x henti2. sume penghuni COIT keluar berkumpul kt central point. Mak aii, ari nie ler plak dorg nk wat....:((

    • Geram pn ad jgk, dh ler ada class ari nie, br nk blajar jd cm nie plak..Knon2nyer rajin hehehe (dlm hati bestnyerrrrrrr,mintak2 xde class hahahaha)........
  • Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPA) datang utk wat demo pasal kebakaran...
 
    • Dh ler ms 2 panas ngat....kena tgg tgh panas...sabaw jer la, nsib baik bkn bln puasa..!!!!Masa dorg wat demo aku sempat ler "snap" pictures utk korg n blog gue......hohohohoho..wakaka crew <3


 Staff TNB & UNITEN beratur hehehe........

 


>>> JPA wat demo menyelamatkan org yg
        terperangkap......terpegun sume org tgk hehehe.....!!!!

 



Finally, org awam dpt d selamatkan





SYABAS & CONGRAT JPA.....!!!
CHAIYOK2 HEHE..
NANTI DTG LG TAU.....................

Tuesday, May 17, 2011

~~Suasana kenduri di Kampung~~

KENDURI DTG LAGI...KENDURI DTG LAGI HEHEHHE.....maklumler kn musim cuti wawawawa....ms 2 ler rmai berebut2 nk wat mjlis kenduri, sampai kdg2 1 hari ada byk jmputan majlis perkahwinan...WALIMATUL URUS d persilakan Tuan/Puan/Encik/Cik dll..............ke majlis ank perempuan kami/ank lelaki kami...mak aiii......!!!!hehehehe..nie sape yg nk kenduri nih :)) Korg yg xth, actly, knduri kt kg meriah tau x. Suasananyer lain dr yg lain...mn x nyer penduduk kg gotong-royong, saling muafakat, yg penting happening hehehe....!!!!dan x pyh nk protokol sana sini cm sesetengah kenduri..Opsss....!!!!Hmmm, nie aku nk share ngan member2 slh 1 kenduri yg aku g pd MAY/MEI yg lalu........meriah sgt.....<3

nie ler sikap org kg yg ska bergotong-royong


with my niece...fatin adilah

 mesti posing hehehe

 pasukan kebudayaan kg mengiringi pengantin


 pengantin tiba utk para tetamu tgk :))



pencak silat sambut pengantin


How to be an Active Learner

OK...How r u????i hope everything ok n may ALLAH bless u all...you all tahu pe itu AN ACTIVE LEARNER???ad yg tahu & ad yg xtahu kn...so, now sy nak gtau cm mana nk jadi an active learner.... :))
I hope after this you can judge yourself adakah anda an active learner @ tak....
 
 AN ACTIVE LEARNER

1. Being an active learner
  • Org yg active learner ialah seorang yg ingin belajar lebih drpd apa yg dorg dpt or tahu. Maksudnyer, tak bergantung pada lecturer or cikgu semata2...ada usaha utk cari information tambahan.
  • Most importantly, active learner ada rasa self-confidence and high self-esteem.
 2. Knowing your objective and responsibility for every
     assignment
  • Because, every task has an objective and for every task you have a responsibility
3. Having faith in yourself
  • For example : replace failure words 'can't' with 'can', 'failure' with 'success', and 'impossible' with 'possible'.
4. Participating in your learning process
  • Going to class and trying to "Absorb Everything"
  • Getting the front seat
  • Then, Asking or answering a question
  • Taking notes in class
  • Taking notes while reading










    Monday, May 16, 2011

    Always in mEmOry...........!!!!!!!! :))

    <<< MEMORY PROGRAM MAHASISWA BERSAMA MASYARAKAT AT HOMESTAY TELUK KETAPANG, TERENGGANU DARUL IMAN >>>














    UNITEN GENERATES PROFESSIONAL

    SWEET MEMORY FOR US.....!!!!!!!!

    Happy Teacher's Day 2011

    >>> Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara 2011<<<
    16 Mei, Selamat Hari Guru kpd semua guru2 d msia & kpd guru2 yg prnah ajar sy hehehe.....SKSW, SMKCT, SMTSP2, KTB & UNITEN...!!!!thankz CIKGU...hehehe...krn mu ak smpai d tahap nie....teringat prkara2 nkal & lucu yg slalu ktaorg wat kat cikgu hohoho...sory erk CIKGU...then, i would like to say happy teacher's day also to my siblings SITI NORHAYATI & SITI NORSHAHIDA. Moga akak2 ku jd ckgu yg terbaikkkkkkk dr ladang :))



    POEM FOR TEACHERS

        BERBURU ke padang datar
        Dapat rusa belang kaki
        Berguru kepala ajar
        Ibarat bunga kembang tak jadi
        (dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
        Dialah pemberi paling setia
        Tiap akar ilmu miliknya
        Pelita dan lampu segala
        Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
        Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
        Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
        Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
        Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
        Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
        Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
        Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
        Jika hari ini seorang ulama yang mulia
        Jika hari ini seorang peguam menang bicara
        Jika hari ini seorang penulis terkemuka
        Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
        Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
        Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
        Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
        Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
        Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
        Dia adalah guru mewakili seribu buku;
        Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
        Semakin bererti tugasnya kepada negara.
        Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
        Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
        Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
        Menjadi kenangan ke akhir hayat.

        USMAN AWANG
        1979

        Dia Seorang Guru Tua
        Dia seorang guru tua sebuah sekolah
        terdidik dalam negeri tanpa berjela ijazah
        penunggu setia sekolah desa bukan cuma ganjaran upah
        tidak juga mengharap kemilau gelar dan anugerah
        sekadar kerelaannya menggenggam suatu amanah
        yang mengangkat harga diri dan maruah
        dengan berbekalkan keyakinan dan hikmah
        dengan kelkhlasan had dan pasrah
        dengan tidak mengenal jemu dan penat-lelah
        yang diperkirakan kepuasan diri membangun ummah
        berlandas paksi yang jelas dalam tuju-arah.
        Dia seorang guru pengganti ayah ibu
        dia seorang guru pembentuk generasi baru
        dia seorang guru pembina insan sepadu
        dia seorang guru pewaris tamadun ilmu
        yang terus hidup sepanjang waktu
        diimbau berbunyi dilihat bertemu.

        Ismail Haji Adnan
        1989

        Cikgu, guru itulah panggilan yang diberikan kepadamu
        Kau mendidik anak bangsamu dengan ketulusan hatimu
        Kau berdedikasi untuk mengajarkan yang terbaik
        Untuk melahirkan anak didik yang boleh berjaya suatu hari nanti
        Guru, kau seorang insan yang teristimewa
        Baktimu kalahkan bak gunung Everest
        Jasamu tidak ternilai harganya
        Kau bak sebatang lilin yang sering menyinari kegelapan muridmu

        Guru, betapa kau dihormati oleh segala lapisan masyarakat
        Tugasmu begitu mencabar dan jiwamu begitu kental
        Setiap hari kau akan berdepan dengan pelbagai cubaan
        Namun rintangan yang mendatang kau dapat menangkisnya

        Guru, kau seorang yang tegas dan berwibawa
        Ketabahanmu membuat kau sentiasa redha
        Kau berkaliber dan berhati mulia
        Kau sering dijadikan cermin oleh anak didikmu

        Guru, kau seorang yang bersemangat waja
        Kesabaranmu membuat kau betah untuk meneruskan perjuanganmu
        Demi membela anak bangsamu untuk maju ke hadapan
        Kau sememangnya seseorang yang patut dihargai

        Semoga Hari Guru ini akan membuat kau bahagia dan gembira
        Doaku agar kau sekalian diberi rahmat dan hidayah dari Illahi
        Dengan melaksanakan tugasmu sebagai seorang guru
        Teruskanlah perjuanganmu, wahai insan yang bergelar GURU...

    There was an error in this gadget

    Terbaik Dari Ladang Hijau

    Kalau ang rasa berani, cantik @ hensem..komen rr

    Hubungan Blog 1 Dunia....Thank You so much :))

    free counters