Plezz Leave Your Link..I'll follow u back ^_^

Thursday, May 12, 2011

Aku & Tumit Tingg!




AKU DAN TUMIT TINGGI 

HELLO MY FRENZ.....ANDA SUKA PKAI HEEL??????hah..mmg sume pmpuan sy rs suka bl dgr kasut tumit tinggi @ heel..sy pn ska, but berpada2 jgk ler. tgk keadaan samada sesuai or x..!!!!!sy nk kongsi ngan korg tntang kebaikkan & keburukkan about heel. Sy dpt info nie masa me & my frnz pergi program BEAUTY UNDER THE VEIL....Kasut tumit tinggi adalah salah satu "trend" yang sudah lama dan nampak serasi dengan wanita. Tapi mungkin ada di antara kita yang sedar bahawa bahana pemakaian kasut tumit tinggi ini kepada diri si pemakai. Apakah pemakaian kasut tumit tinggi ini membawa kepada keburukan sahaja dan apakah kebaikannya pula?

Jom kita tgk.............

Keburukkan  Kasut Tumit Tinggi

Pakar tulang (orthopedics) telah lama menyatakan bahawa pemakaian kasut tumit tinggi boleh mengakibatkan masalah di lutut, pergelangan kaki dan pada kaki. Masalah yang dihadapi boleh terjadi dengan segera ataupun dalam jangka masa yang lama. Terseliuh pergelangan kaki dan patah tulang akibat terjatuh semasa memakai kasut tumit tinggi adalah di antara dampak segera dari pemakaian kasut tumit tinggi. Manakala osteoarthritis (osteo=tulang, arthro=sendi, itis=radang) adalah dampak masalah bagi pemakaian dalam jangka masa yang panjang.

1. LUTUT

Pemakaian kasut tumit tinggi akan mengubah postur badan seseorang dan ini menyebabkan beban yang tinggi pada bahagian dalam lutut. Lutut merupakan tempat yang biasa diserang osteoarthritis. Satu kajian telah dijalankan dan menunjukkan pertambahan tekanan di lutut sebanyak 26% dengan pemakaian kasut tumit tinggi.

a) Postur
Kasut tumit tinggi menolak titik berat badan ke depan dan menyebabkan ketidaksejajaran antara peha dan tulang belakang.

b) Tekanan
Kasut tumit tinggi mungkin boleh menjadikan kaki anda kelihatan panjang tetapi tekanan di bahagian depan kaki anda akan bertambah berkadar langsung dengan penambahan ketinggian kasut tumit tinggi anda.

2.BETIS

Otot di bahagian betis akan mengerut(contract) untuk menyesuaikan dengan ketinggian kasut tumit tinggi. Otot akan memendek dan menjadi ketat (tighten).


3. MORTON'S NEUROMA

Tapak kasut yang tinggi serta hujung kasut yang tirus akan menyebabkan penebalan tisu disekeliling saraf yang terletak antara jari kaki yang ketiga dan keempat. Ini akan menyebabkan rasa sakit dan kebas pada kaki.



 

4. BUNIONS

Kasut yang ketat akan menyebabkan pertumbuhan tisu tulang pada dasar sendi ibu jari kaki. Ibu jari kaki akan tertolak ke arah jari kedua dan menyebabkan rasa sakit.





5. HAMMERTOES (jari kaki berbentuk tukul)

Hujung kasut yang runcing akan menolak kaki untuk berada dlm keadaan bengkok pada sendi di bahagian tengah kaki. Jadi otot yang terdapat pada jari kedua, ketiga dan keempat tidak dapat diluruskan walaupun apabila sudah menanggalkan kasut.

 

6. PUMP BUMP

Tali kasut (strap) yang tebal dan keras boleh menyakitkan tumit dan menyebabkan penebalan tulang yang dikenali sebagai "Hagglund's deformitiy"



LONDON - Tindakan memakai kasut tumit tinggi membolehkan

se2org wanita nmpak bergaya tp ia juga menjejaskan peluang

si pemakai utk menimbang anak mengikut kajian yg disiarkan.

 Akan tetapi, x th samada ia sahih @ x.

Pakar kesihatan & kecergasan, DAY MOY berkata,

gaya berdiri yg x seimbang  setiap kali memakai kasut

bertumit setinggi 12.7 sentimeter memberi kesan kpd

organ dalaman & kesuburan wanita.nie norg blh tgk pe yg akn

terjadi sekiranyer kita pkai kasut tumit tinggi tanpa batasan..............




ANDA KELIRU????????????????




No comments:

Post a Comment

Terbaik Dari Ladang Hijau

Kalau ang rasa berani, cantik @ hensem..komen rr

Hubungan Blog 1 Dunia....Thank You so much :))

free counters