Plezz Leave Your Link..I'll follow u back ^_^

Monday, December 12, 2011

Malaysian is Beautifull

Assalammualaikum....


Ok, for this entry aku nak cakap sal adat & budaya yang berlainan. Sape kata, perbezaan adat & budaya menjadi problem dlm community kita???sape kata x boleh kawin bila adat & budaya berbeza??sape yang kata x boleh tue, ANDA salah...actly, blh tapi ada caranya kan..hehehe...
Hurm, 1st time aku attend majlis keramaian yg bukan dikalangan orang melayu macam aku nie...Wahh, excited jgk aku bila dpt pergi & tgk sendiri dorg punyer caremony...this is my chance..yeahhhhh!!!!!Kalau adat orang melayu semestinyer kita dah familiar kan..Apa salahnyer kita tgk pulak adat & budaya orang lain. Knowledge jgk 2 kan...^_^
Ini aku nak cite sal aku pergi 1 majlis pertunangan, pertunangan di antara sikh vs pakistan...pertunangan kwn aku punyer kwn...ahakss, majlisnyer simple but nice & dorg punyer cara lain skali drpd kita..Petang 2, aku & kwn2 aku dtg agak awal jgk ler...kwn aku yg nak bertunang nie perempuan. Sementara tgg family lelaki dtg, aku sempat la jgk sembang2 ngan mak kpd kwn aku yg nak bertunang 2...dorg nie sikh. Auntie nie sempat ler cite kat aku sal bakal menantu ye & adat sikh hehehe...Wooowww, awesome baby...




Korg nak tahu 1st time jgk dlm hidup aku, aku minum teh tradisional org sikh...rasanyer mcm teh biasa but ada rasa sket macam bunga cengkih kot...hahaha....i guess la kan. cam herba2 sket. Color sama mcm teh tarik kita 2 (=

Aku dapat tahu, family lelaki nie pakistan islam...so kwn aku yg perempuan nie convert masuk islam...ALHAMDULILLAH...nama baru ye skrg Syamira Velvet Khan...sedap kan nama 2..Tak berapa lama kemudian, pihak lelaki sampai...before pihak lelaki nak masuk dlm umah, pihak perempuan akan letakkan sedikit minyak di sebelah kiri & kanan bakal pengantin lelaki. Then, baru blh masuk..hehehe....


After that, aku ada ler tgk ada beerapa dulang hantaran yg diberikan pada pihak perempuan. 2 helai persalinan (blum dijahit). sebiji kek, sejambang bunga and sebentuk cincin...cara dorg sarugkan cincin sama saja mcm adat melayu...pas 2, family kedua2 pihak discuss sal tarikh perkahwinan...simple & straight to the point. Memang berbeza sgt ngat adat melayu kita hehehe...Selesai sume, ada 1 lagi adat org sikh iaitu bakal pengantin lelaki & perempuan duduk di atas kerusi then family pihak perempuan akan wat 1 adat cam lebih kurang adat merestui ler kot....then bagi duit kpd bakal pengantin tadi...wahhhhh, kaya 2 hahaha...


adat masyarakat sikh........


Pihak perempuan, memberi 1 set persalinan kpd lelaki sbg hadiah....hehehe...Aku pun terfikir, owhhhh macam ni hehehe...!!!Anyway to syamira & pasangan, selamat bertunang, sebulan lg korg nak nikah kan hehehe....moga bahagia selalu...tq 






No comments:

Post a Comment

Terbaik Dari Ladang Hijau

Kalau ang rasa berani, cantik @ hensem..komen rr

Hubungan Blog 1 Dunia....Thank You so much :))

free counters